mogen is niet moeten...

Er zijn wel meer dingen die vandaag gebeuren waarvan ik denk 'mogen is niet moeten, maar als ge het zo stelt?!' maar dààr gaan we het niet over hebben.




Wist je dat je onopgemerkt héél wat minder kan eten en drinken tijdens de heerlijke feesten die we nu weer 'en petit comité' kunnen houden?


Eigenlijk is het niet zo moeilijk... Eerste stap: EASY ON THE BOOZE

  1. Standaard krijg je bij de start van het feestje een glas alcohol in je handen geduwd... Je wordt licht in je hoofd én... gaat meer eten (alle remmen los). Vang dit op door al iets te eten vooraf. Een kom soep, fruit, portie groenten... Je hongerige maag zal je dankbaar zijn ;)

  2. Je komt aan en al snel heb je het (te) warm... Je hebt dorst. Zo'n fris drankje lijkt de ideale verfrissing. Think again, water lest de dorst, cava niet, ha!

  3. 1 glas alcohol + 1 glas water + 1 glas alcohol + 1 glas water + ... je drinkt minder snel, je bent minder lichthoofdig, minder suikers en calorieën in je lijf. Dit zijn de enige drankjes die rationeel mag 'mengen' - niet oneindig weliswaar.

  4. Hoeveel wijn kan er nu echt in dat glas? We schenken bij en denken 'niet hoger dan de rand!' echter de moderne wijnglazen zijn gemiddeld genomen groter dan wat 15 jaar geleden het gemiddelde waterglas was. Heb je'm?

  5. Herbruikbare ijsblokjes zijn een goed idee... die waterachtige G&T drink je sneller leeg dan de pas geserveerde.


Tweede stap: EASY ON THE FOOD

  1. Blijf.van.het.brood. Echt. Er zitten meestal te weinig gezonde vezels in en je eet er meer door.

  2. Al eens goed gekeken naar de grootte van de salami op je pizza VOOR en NA het bakken? Al wat er kromp zijn vetten, SLECHTE vetten. Leave it, neem een nootje. Of nog beter... een tomaatje. De zuren ervan boosten je maag voor het festijn dat gaat komen.

  3. Je was slim en at vooraf een soep bomvol groenten. Je hebt geen HONGER, je hebt DORST en GOESTING omdat iedereen knabbelt. 't Is niet omdat het KAN, dat het MOET.

  4. Knabbel verstandig. Hoe sneller je het kan doorslikken, hoe meer rommel het waarschijnlijk bevat. Droge worst is beter dan zwanworst, duh! Kies toch voor de wortel.

  5. Kauw. Veel. Ook op de raclettekaas. Leg zoveel mogelijk groenten op je bord (en eet ze ook op). Leg je bestek NEER tussen twee happen. Na 20 minuten zal je merken dat je eigenlijk verzadigd bent. Feitelijk was je dat al na het apéritief, maar dat gaan we vergeten.

Derde stap: THE DAY(S) AFTER

  1. DRINK. water! veel water!

  2. Slaap bij. Je lichaam heeft wat doorstaan en is nog twee dagen de rommel die je in je mond stak, aan het verwerken.

  3. Geen honger? Das OK! Drink een glas water en ga een half uur wandelen. Niet op je loopband, maar in de buitenlucht. Op een plaats met weidse zichten of bomen rond je heen. Een stadswandeling doorheen de feestelijk verlichte stad, is ook ok. En eet dan, àls je honger hebt.

  4. Doe iets waar je blij van wordt. Gooi idiote cadeautjes op tweedehands en vraag volgende keer een bon van studio u, ha!

  5. Reflecteer op alle mooie (en minder mooie) momenten van het voorbije jaar. Begin aan je top 22 voor '22. Wat wil jij écht doen in '22?




Met dank aan Goed Gevoel Mag (dec 21) om me te inspireren en @www.jillgeensindruk voor haar lollige foto!

6 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven