Het belang van omega 3 in een gezond eetpatroon

Wat zijn omega 3 vetzuren?


Vetten worden nog al te vaak bestempeld als "slecht', hoewel ze niet altijd slecht zijn. We hebben vetten in onze voeding nodig.

Helaas bestaat er een groot onevenwicht in het soort vetten dat we consumeren. De soorten vetzuren waaruit een vet is opgebouwd, zal bepalen of het een "goed" of "slecht" vet is.

Zo zullen verzadigde vetzuren, voornamelijk in dierlijke producten zoals vlees en kaas, het cholesterolniveau doen stijgen en moeten deze dus met mate geconsumeerd worden.

Onverzadigde vetten, zoals vette vis en plantaardige oliën, hebben daarentegen een positieve invloed op de cholesterol.



De groep van de onverzadigde vetzuren bestaat op haar beurt uit enkelvoudige en meervoudige vetzuren. Enkelvoudig onverzadigde vetzuren vinden we vooral terug in plantaardige oliën. De meervoudig onverzadigde vetzuren zijn omega 3 en omega 6. Ze zijn beide essentieel voor het normaal functioneren van ons lichaam. Omega 6-vetzuren vind je terug in plantaardige oliën zoals zonnebloemolie, maïsolie en sojaolie. Deze gebruiken we tegenwoordig bijzonder vaak en worden ook in de voedingsindustrie zeer vaak toegevoegd aan bijvoorbeeld kant- en klare maaltijden, koekjes, sauzen, enzoverder. Er treden doorgaans dan ook geen tekorten op, integendeel! Omega 3-vetzuren daarentegen consumeren we steeds minder. Omega 3vinden we in vette vissoorten zoals makreel, haring, zalm, ansjovis en sardinen terug. (Tip: je herkent vette vis doordat deze gekleurd is, zo is zalm bijvoorbeeld roze en kabeljauw is wit en dus geen vette vissoort.) Een goede balans tussen omega 3 en omega 6 vetzuren is zeer belangrijk voor onze gezondheid.



Tekorten De laatste tientallen jaren is ons voedingspatroon in de geïndustrialiseerde wereld veranderd.

Als gevolg hiervan krijgen we veel verzadigde vetten binnen en relatief weinig gezondere meervoudig onverzadigde vetzuren. Maar ook binnen de groep van onverzadigde vetzuren, is de moderne mens niet goed in balans.

Zo moet de hoeveelheid omega 6-vetzuren die we innemen in balans zijn met de omega 3-vetzuren die we consumeren. Omdat we beide vetzuren vooral uit onze voeding opnemen, is het nodig om even stil te staan bij de verhouding waarin beide vetzuren in onze westerse voeding voorkomen. Als we even een forse stap terug gaan in de geschiedenis, zien we dat onze voorouders, de prehistorische jagers, zich voedden zich met bessen, noten, planten, vis en wild.


De verhouding tussen omega 6- en omega 3-vetzuren die zij via hun voeding innamen bedroeg ongeveer 1 op 1. Deze verhouding bleef duizenden jaren stabiel, tot de laatste decennia. Vooral de moderne, westerse voedingsgewoontes brachten deze verhouding behoorlijk uit haar evenwicht. De verhouding omega 3- op omega 6-vetzuren bedraagt nu gemiddeld 1 op 15 tot zelfs 1 op 100!

Hoe komt dit nu? Hoofdzakelijk omdat we vandaag de dag bijzonder veel granen, vlees van met granen geteelde dieren en plantaardige oliën consumeren die rijk zijn aan omega 6-vetzuren en weinig of geen omega3-vetzuren bevatten. We moeten dus meer omega 3-vetzuren opnemen om de balans opnieuw in evenwicht te brengen.

Positieve eigenschappen van Omega 3-vetzuren Ontstekingsremmend Ontstekingen zijn niet altijd slecht, het is een manier van ons lichaam om zich te beschermen tegen verdere letsels. Wanneer de ontsteking echter aanhoudt, kan verdere schade ontstaan en kan het letsel zelfs chronisch worden. Een teveel aan omega 6 kan deze ontstekingen uitlokken, omega3 doet net het tegenovergestelde en gaat ontstekingsremmend werken.

Versoepelen van de celwanden Wanneer voeding in ons spijsverteringsstelsel terecht komt, wordt dit verteerd en tot basisonderdelen gesplitst. Vetten splitsen zich tot glycerol en losse vetzuren. Deze vetzuren kunnen in de mitochondriën verbrand worden en leveren via die weg energie. Omega 3-vetzuren worden ingebouwd in de celwanden, waar zij gaan zorgen voor de souplesse van de celwand, in plaats van verbrand te worden. Als we een zeldzame houtsoort vinden gaan wij deze ook niet in de haard gooien. We houden dat hout bij om meubels van te maken. Ons lichaam doet net hetzelfde met omega 3-vetzuren. In onze celwanden zitten receptoren/"deurtjes" die bepaalde stoffen kunnen doorlaten. Hoe meer souplesse onze celwand heeft, hoe beter deze "deurtjes" werken en des te gemakkelijker kan voeding in de cel en afval uit de cel. Dit zorgt voor sterke, gezonde cellen. Bij uitwendige cellen (de huid) is dit ook daadwerkelijk zichtbaar: de huid wordt soepeler en minder droog.

Verlaging cholesterol Zo als je eerder al kon lezen, behoren de omega 3-vetzuren tot de groep van de meervoudig onverzadigde vetzuren. Deze vetzuren hebben een positieve invloed op de cholesterol, ze verlagen de slechte cholesterol (LDL-cholesterol) en verhogen de goede cholesterol (HDL-cholesterol). Een hoge cholesterol is gerelateerd aan de ontwikkeling van hart- en vaatziekten. Daarnaast vermindert omega 3 de kans op ontstekingen van onze aderwanden.

Andere positieve eigenschappen: - Omega 3 stimuleert de hersenstofwisseling: het is essentieel voor de groei en ontwikkeling van onze hersenen. Omega 3 is ook essentieel voor de gezonde groei en ontwikkeling van de hersenen bij baby's. - Omega 3- vetzuren zorgen voor een gezonde bloedcirculatie en dragen bij tot een goede werking van hart- en bloedvaten - Omega 3 heeft een positieve invloed op dementie en de ziekte van Alzheimer - Omega 3 versterkt het immuunsysteem: omega 3 vetzuren hebben ontstekingremmende eigenschappen en verhogen zelfs onze algemene weerstand tegen ziektes - Omega 3 bevordert het mentaal evenwicht. Het zenuwstelsel bestaat voor een groot percentage uit vetten, waaronder omega 3 vetzuren. Daardoor heeft omega 3 een effect op allerlei aandoeningen die gerelateerd zijn met het zenuwstelsel en wordt een tekort aan omega 3vetzuren in verband gebracht met allerlei psychische aandoeningen: agressie, klinische depressie, bipolaire stoornis, schizofrenie en ADHD

Dosering 1ste week: 6 capsules per dag (bij voorkeur 2 's morgens, 2 's middags en 2 's avonds) Daarna (minimaal 12 weken): 3 capsules per dag (bij voorkeur 1 's morgens, 1 's middags en 1 's avonds) Vervolgens: 1 capsule per dag als onderhoud (3 capsules per dag blijven de voorkeur geniet)


Ultra Omega 3 van RainPharma bevat een goede verhouding tussen EPA en DHA vetzuren. De visolie is gezuiverd en bevat geen zware metalen. De visolie is verkregen dankzij duurzame visvangst (MSC-ecolabel).


Indien gecombineerd met Omega Zen, volstaan 2 capsules per dag Voor personen met eczeem, psoriasis of een extreem droge huid, hebben wij al mooie resultaten waargenomen door gedurende 10 dagen 9 capsules per dag in te nemen als hyperintensieve kuur.



Met dank aan Charlotte Peeters, diëtiste @RainPharma

7 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven